Korábban írtam már a Hottie Chili kistermelői manufaktúráról és azóta volt szerencsém megkóstolni több termékét is, melyekről most egy részletesebb tesztet kívánok írni.
A korábbi blogbejegyzés megjelenését követően kaptam egy kis ízelítőt Tóth Attilától a termékeiből, mivel nagyon kíváncsi voltam a design alapján, hogy milyen meglepetéssel tud szolgálni a vállalkozás logóján szereplő "vörös hajú lány", pontosabban annak gondos gazdája. Hát meglepetést azt okozott, de nem is kicsit, mert ilyen finom termékkollekciót egyben régen kóstoltam.
A Hottie Chili egyébként inkább az enyhébb vonalon mozog, de egy-egy termékükkel belépnek a felső kategória világába is és szerencsém volt abból is megkóstolni egy szószukat.
Az általam kóstolt termékek 100 ml-es "nyakas" üvegben kerülnek forgalmazásra. Ez teljesen tökéletes, abban az esetben, amennyiben a szószok kellően - de nem túlzottan - folyósak. Ekkor tökéletesen lehet őket adagolni úgy, hogy nem kell az üveg alját ütögetni, és nem ér kellemetlen meglepetés, nem fog egy flaskányi moruga a tányéron landolni. Ezt a homogenitást és sűrűséget mind a négy termék tökéletesen teljesítette.
A termékek kinézete szerintem ötletes és figyelemfelkeltő, természetesen a kötelező információk is fel vannak tüntetve. Az üvegeken nyakfólia van, ez szerintem már alap elvárás. Ami nem derült ki számomra, hogy tartalmaz-e tartósítószert, vagy egyéb módon van tartósítva. Engem a tartósítószer sem zavar. Ami biztos, hogy felbontás után is gyönyörűen eláll, akár hűtőben, akár szobahőmérsékleten. Ez mondjuk részletkérdés szerintem, mert annyira finomak a cuccok, hogy - talán a legerősebb kivételével - nem nagyon van idejük megromlani.
Akkor lássuk őket egyesével:
SRIRACHA: Tartalma: paprika, chili, fokhagyma, ecet, só cukor. Nem tudjuk milyen paprika; szerintem kápia. Nem tudjuk milyen chili; csípősségre olyan cayenne lehet. De megmondom őszintén, nem is akarom tudni. Egyszerűen kiváló. Eteti magát. Sem az ecet, sem a só, sem a fokhagyma nem viszi el az alap paprika-chili kombináció alapízét. Ettem házi hamburgerrel, hotdoggal, sültekkel, főtt ételekben, mindenütt ízlett, de szerintem ez streetfood kajákkal a legtökéletesebb, gulyáslevesbe fölösleges lenne ilyen kiváló cuccot pazarolni. Annak is merem ajánlani, aki nem rendelkezik teflon gyomorral.
BARBECUE: Ennyi. Barbecue. Semmi extra fantázianév. Ez furcsa, de legalább azok számára is közérthető, akik csak annyit tudnak, hogy a BBQ az sült hús. Mert ugye a vevőktől nem várható el, hogy mindannyian tudják, hogy mi is az a smokerben órákon keresztül füstös hőben "sütött" hús. A BBQ-val kapcsolatosan meg kell követnem magam, mert tavaly őszig számomra nem is volt igazi BBQ szósz az, aminek nem volt füst íze is. Miután beszélgettem a BBQ igazi lényegéről - és magáról az életérzésről - egy illetővel és volt szerencsém megkóstolni egy smokerben készült autentikus húst, azóta megváltozott a véleményem. Igenis lehet BBQ szósz az is, amiben nincs füst. És ebben sincs. Van benne viszont paprika (valamilyen sárga paprika), chili (az is valamilyen sárga), ecet, olaj, só, cukor és fűszerek. Ez utóbbiak látszanak is a sárga BBQ szószban, de szerencsére nem csak látszanak, hanem kellemes aromát is adnak neki. Illatában a fűszerek és a nyers paprika dominál. Sűrűségre is megfelelő. Egyértelműen sült húsok fűszere ez az enyhén csípős termék, bár hamburgerekbe is kiváló, pláne szabadtűzön sült hambipogácsa, vagy pulled pork esetében. Egyébként versenyzésre ajánlom.
MANGO: Úgy látszik Attila nem sokat foglalkozik különböző fantázianevek kitalálásával, de legalább az érdeklődőknek sem kell agyalni, hogy egy-egy márkanév mögött mi lapulhat. A Mango név hallatán biztos nem a nyári almára asszociál senki. (Vagy, ha igen ott gondok vannak..... )
A mangó és a chili úgy néz ki édestestvérek lettek, mert több kistermelő kínálatában ott vannak mango-chili kombinációjú termékek, sőt még kiváló eredmények is születtek rangos nemzetközi megmérettetéseken ilyen készítményekkel. Lassan úgy érzem, hogy az országunkba érkező mangóimport szignifikáns részét chilitermelők vásárolják fel, de mindegy ha ebből ilyen kiváló termékeket készítenek, mint ez is. A szósz egyébként chilit, mangót, lime-ot, fokhagymát, ecetet, cukrot és sót tartalmaz. Igaz ezeket olyan arányban, ami egy nagyszerű kombinációt alkot. Mondjuk én talán egy hajszállal kevesebb sót tettem volna bele, de tudni kell, hogy én rendkívül sószegényen táplálkozok. De nincs ezzel sem semmi gond, mert a só kell az édes íz kiemelése miatt. Hogy mi a felhasználhatósági területe? Na ez jó kérdés. A termék egy jerk szószra emlékeztet, ami ugye a karibi konyhára jellemző. Tehát karibi ételekhez kiváló, de nekem ananászos pizzán is sokat dobott.
A karibi konyhában még ki kell egy kicsit művelnem magam, mert eddig nem nagyon volt lehetőségem ilyen jellegű ételeket enni. Talán egyszer ettem egy szentendrei kisvendéglőben igazi autentikus karibi ételt, de ha vége az idei chiliszezonnak, beleásom magam a karibi konyhába ígérem, és akkor bővebben tudok nyilatkozni az egzotikus gyümölcsökből készült szószokról. Egyébként ezt is kiválónak találtam, és közepesen csípősnek, tehát lehetünk bátrak a fogyasztásánál.
YELLOW HOT: Most magam elé képzeltem pár kistermelőt, akik családilag összedugják a fejüket és vérremenő diskurzust folytatnak, hogy milyen nevet adjanak egy-egy készítményüknek. Itt megint nem kell sokat gondolkozni miről is van szó. Sárga és k..a erős. Ennyi. 80 %-ban Moruga Scorpion Yellow és Naga Jolokia Yellow. + egy kis ecet, meg egy kis só. Semmi több, de nem is kell több. Az ecet és a só kiemeli ezen fajták alapvető aromáját, és fuzionál egy endorfinbombát. Más termelők is így csinálják. Nem is kell több. Tökéletesen versenyképes termék, bármely ételbe, ételhez. Amit azért vegyünk figyelembe: ez már nem light, vagy a médium kategória.
Összegezve: A Hottie Chili a maga szerénysége és visszafogott marketingje mögött egy kiváló termékcsaládot hozott létre. Külön tetszik, hogy a fő kínálatukat nem az extra csípős kategóriában képzelik el, mert azért az emberek többsége még mindig nem ezeket fogyasztja két pofára. Ha továbbra is tartani tudja a vállalkozás a minőséget, akkor kétségtelenül hosszútávon is sikeres lesz!