HTML

gyulaicsili

Érdekelnek a csilipaprikák, termesztésük és felhasználásuk. Egy olyan egzotikus növényről van szó, mely hazánkban is termeszthető egyszerűen, így nem feltétlenül kell a drága import árút megvásárolni.

Friss topikok

  • bratya: @Fireside82: A nyár közepén volt ez a téma aktuális. Akkor volt vihar a biliben a jalapeno nyomott... (2019.11.09. 16:46) Mennyibe kerüljön a jalapeno?
  • bratya: @Dárnok: Én nem próbáltam még a chili bonsai-t, mert nincs helyem teleltetni. Javasolni tudnám, ho... (2019.01.20. 11:36) Az én barbecue szószom
  • Rezsó72: Pardon, lemaradt a mondat vége: " Torkomra a rozsdás bökőt, hogy a szószokat értékelő "zsűri" 90%-... (2018.09.19. 20:18) HunHot 2018 verseny
  • bratya: @Rékási Roland: www.facebook.com/pokolikonyha2014/ (2018.09.15. 13:29) Pokoli Konyha pokoli ereje
  • bratya: Árakat nem szoktam írni. Tudom, hogy lehetne egy ár-érték összehasonlítás, de én inkább csak a ter... (2018.03.20. 18:54) Favágók chilije

Címkék

424 (1) 7 Pod (2) Abádszalók (2) african pequin (1) Aji (2) Aji lemon (1) Aka (1) amatőr chili verseny (1) Anirol Chili (2) apokalipszis (1) apokalipszis négy lovasa (1) Ár-Kert (1) Attila csiliszósz (1) A négy muskétása (1) Backyard Chili (1) Balmazújváros (1) Bánfi Krisztián (1) Bányai Csilla (1) Banya "Bio" Tanya (2) Bárdos Viktor (1) Bátaszék (1) BBQ (2) BBQ szósz (12) Bella donna (1) Beremend (2) Bestia (1) BEszósz (12) Betyár (1) Betyár krém (1) Bhut Jolokia (2) Bird eye (1) black butlah (2) Blájen (1) Bogdán Róbert (1) bolondok aranya (1) bonchi (1) Bonsai (2) bonsaicsili (1) bonsaiedéyn (1) borsod (1) Bővíz Marcell (1) Brian élete (1) Brown Ale BBQ (1) BUÉK (1) Buffalo (1) BullS Eye (1) Bulls eye (1) Burning Angel Chili (3) Buzásné Kata (2) Buzás Döme (1) c (1) candlelight (1) candleligt (1) caribbian red habanero (1) carolina reaper (1) Carolina Reaper (13) cayenne (12) cayenne paprika (2) cedrino (2) celldömölk (2) Chabo hot sauce and artistian (2) Chiki-Chiki (2) chili (4) chilichill (1) chilidise (2) chiliesszencia (1) Chilifesztivál (1) chilifix (2) Chilifutár Baráti Kör (1) chilihungaria.hu (5) chiliis lekvár (1) Chilimádé (1) Chilis (2) chilistván (1) chiliszósz (5) Chilis mustár (1) chilitudor (1) Chilivilág (5) chilivilág (2) chili hungária manufaktúra (1) Chili Hungária Manufaktúra (7) chili savanyúság (3) chili warriors (1) ChillER Manufaktúra (1) Chipotle (3) Chocolate Habanero Extract (1) chutney (3) cs (1) CsakaChili (2) cseresznyepaprika (1) csili (29) csilibonsai (1) csilifajták (19) Csilifarm (1) csilikrém (15) csilipaprika (26) csiliszósz (31) Csilis bab (2) csilis karamella (1) csili és sz egészség (1) csili gyógyhatása (2) csili jótékony hatása (2) csoki habanero (3) Csurranó (1) csurranó (1) Danka Chili (6) Danka Krisztián (1) debrecen (2) Debrecen (5) detk (2) Detki Chilis Betyár (3) dia de los muertos (1) Dominátor (1) Dömperignon (1) Dorset Naga (3) dorset naga (5) dragons claw (2) egészségmegőrzés (3) eperős (1) Erdei sárkány (1) Eros (1) étel (2) Evoatis örömkert (2) extrém csípős chiliszósz (1) ezermagtömeg (1) F1 hibrid (1) facebook (2) fajták (5) falunap (1) Farkastánc (1) Fatalii (2) Fenevad Chili (4) Fever (1) fokhagyma (3) Fóliás chilinevelés (1) foltisszima (1) Folyékony parázs (1) forralt bor (1) főzés (8) Fresno (1) függőkert (2) Fürjecske (1) Fürjtojás (1) Füstölt carolina reaper (1) füstölt fűszerpaprika (5) Füstölt Jalapeno (3) Füstös nyúl (1) Füst és könny (1) fűszerek (18) Fűszertanya (1) fuszertanya.hu (1) fűtött fólia (1) Gabasco (2) Gabko (1) GaBko Chili (7) Gádoros (1) Gastrochili (4) genetika (1) Gourmet (2) Gourmet & Delicious (1) Grebb (1) Green Hot Sauce (1) Grizzly (1) Győr (2) Gyula (1) gyümölcsös chiliszósz (1) Habalina (1) Habanero (4) habanero (23) habanero big sun (1) habanero chocolate (1) Habanero IPA (1) Habanero madame jeanett (1) Habarack (1) habenero (10) hagymalekvár (1) Hajdú (1) Hajdúböszörmény (1) Hamis füstölt sajt (1) hazai ízek versenye (1) hazai termék (16) házi sárkány (1) hegyes erős (2) helyi termék (26) hibridizáció (1) Holy Shit (1) hotsauce.hu (1) Hottie Chili (2) HunHot2018 (1) HunHot2019 (2) HunHot 2016 (2) HunHot 2017 (2) I. "Erős Hajdú" (1) I. hazai ízek (1) időhiány (1) inca red drop (2) india (1) Indiai chiliszósz (1) Intro (1) ínyenc chilikert (3) IPA (1) Ipolytölgyes (1) ízes (1) Jack a Sárkány (1) Jakab Zsolt (1) jala-fala (1) jalapeno (7) Jalapeno (17) Jalapeno chili jelly (1) jamaican red (2) janchili (1) Joe Brown chocolate pepper cream (1) josh és jutta (1) Józandűlő (1) Kaba (2) Kacér csók (1) kaliforniai paprika (1) Kálnoki Levendulás (1) Kántor Péter (1) kápia (1) kapszaicin (1) Kaqukk (1) karchili (5) Kardos István (1) Karibi grillsárkány (1) karibi láva (1) keresztbeporzás (2) keresztporzás (1) keresztporzás paprikánál (2) kerti föld (1) Kertportál magazin (1) Kígyómarás (1) Kígyóschili (3) Killer Tomatoes (1) Kisalföld (1) kiskertdivat (2) kola károly (1) komposzt (1) komposzt rostálása (1) környezetvédelem (2) KO chili (1) krasznaja armija (2) Last Dram (1) Leányfalvi Attila (1) Legény a gáton (1) lemon drop (1) Lila hegy (1) Lillafüred (1) Lumberjack Chili (1) magcserélés (1) magszedés (7) Magyar Éva (2) málnás paprikalekvár (1) mangó (1) Marinált jalapeno (1) Medvepuszi (1) Medvetalp (1) Medvetánc (1) meleg (1) mennydörgés csili szósz (3) mézes cukorka (1) mi-CHILI-nk (1) Minimal jeanette (1) Miskolc (1) Monster Blood (1) Mor (1) morouga scorpion (4) Mr.T. (1) mundu-gundu (1) naga jolokia (11) Naga Jolokia (4) naga jolokia purple (1) Nagymágos (1) Nagymaros (3) Nagymegyer (1) Nagy Gergő (1) napszúrás (1) nyár (2) nyíri arborétum (1) Nyúl (3) nyúliak kedvence (1) nyúli tüzes chili (6) Olchili (2) Olmek (1) önfenntartás (1) Orange Bhut Jolokia (1) Orange Habanero (1) organikus nemesítés (1) őszi kerti munka (1) palackozott láva (1) palánták (1) palántanevelés (8) palotai chili (1) PaprikaJancsili (1) paprikakrém (8) paprikalekvár (1) paprikamag (5) Paprikamag (1) paprika ezermagtömege (1) paprika gyógyhatása (5) paraszt paszta (1) peach poison (1) Pécs (2) pEpPER Yes (1) pestis (1) Pilisszentiván (1) pirítóskrém (1) piros 7-es (1) plaier róbert (2) Poblano (1) Pokoli Konhya (3) Pokoli Konyha (1) pokol paszta (1) propagátor (1) Rábacsécsény (1) rasputin (1) Rasputyin pénisze (1) Ravasz Róka (1) Red (1) red poison (1) Rob-Chi (1) rocoto (1) sajóvámos (1) Sajt házilag (1) salmon (1) Salsa (1) salsa paprika (2) samba (2) Samba (3) Sándorfalva (1) sárga gomba (1) sárga habanero (3) Sárkányvér (1) Sárkány csókja (1) sárréti csilifarm (1) Sáska Gyula (1) savanyúság (7) scoville skála (1) Seregélyes (1) shishito (1) shoshito (1) sikoly (1) Sir Morlock (2) Smoky Rings (1) Solymár (1) Solymichili (1) Sörös chiliszósz (1) Stock Cilis (1) St Habakukk (1) Summer mix (1) sunrise scorpion (1) sweet & spicy (1) sweet chocolate (1) szabadföldi (1) Szabó Attila (1) Szati Chili (4) Székely István (1) szemiramisz (1) Szidun Dávid (2) szilvás chiliszósz (2) szilvatós (1) Szuchili (1) tabasco (2) Tabasco (2) Tabdi (1) talaj vízháztartása (2) Tatabánya (1) tél (2) Tengerészkapitány (1) termékek (11) termések (7) Thai Kakukk (1) The Alpha Extra Hot Sauce (1) Thunderdome (1) tibchili (1) Tiny Monster (1) Tipsy G (1) Tipsy Hot BBQ Classic szósz (1) Tipsy Williams szósz (1) totál képek (1) Tóth Attila (1) tőzeg (1) Trinidad Morouga (13) Trinidad Parfume (2) trinidad scorpion (2) Trinidad Scorpion Butch T (3) Trópusi sárkány (1) tulipán paprika (5) Tünde Fűszerkert és Chilivarázs (2) Turbó (1) tüzes-almás chililekvár (1) tüzes mennykő (2) Újkígyós (2) ültetés (1) Várady Chili (1) Vargáné Topor Erika (1) Varga Szabolcs (1) vegyes nyuszi varázs (1) Veresegyház (1) Veresi Chilifarm (3) vidéki gazdálkodás (5) Viharsarki Chili (1) Villámcsapás (1) Vince Attila (1) virágföld (1) world hot sauce awards (1) yellow bell (1) zarta fénye (1) ZestFest Fiery Food Challenge (1) zimbabwe bird (1) zölddió (1) Címkefelhő

2022.09.07. 12:06 bratya

Evoatis Örömkert - Az örömök csípős kertje

Címkék: jalapeno Szabó Attila Nagymágos Evoatis örömkert Habanero madame jeanett Vince Attila

Orosháza és környéke az utóbbi időben egy meghatározó pólus lett hazánkban a chilitermesztők körében, körülbelül olyasmi, mint az úttörő korszakban Debrecen volt, vagy a későbbiekben Győr vált azzá. Ennek a spontán csípős kistérségnek az újabb szereplője Szabó Attila és az általa létrehozott Evoatis Örömkert Nagymágocson, aki termékeivel a héten debütál, természetesen a helyi községi Grill Party-n..

Mi inspirált abban, hogy chilitermeléssel és feldolgozással foglalkozz?

2019-ben egy baráti társasággal látogattunk el Nagyszénásra az évek óta szeptemberben megrendezésre kerülő gastro-, családi- és sportnapra. Az élet úgy hozta, hogy a főzőhelyünk közvetlenül az akkori Chili Warriors standja mellett volt. Én egészen addig igazi chilit nem ettem, bár az erőset mindig is szerettem, bár fizikálisan eléggé megviselt a másnap. És akkor egyszer csak megjelentek az Atiék (Vincze Attila – szerk.), ezzel a sok kis színes „üvegecskével”, amiről azt mondta, hogy „Gyere közelebb, nem fog fájni…, ez a chili”. Az első gondolatom az volt, hogy ez a szimpatikus fiatalember arcán Joker-mosolyával meg akar ölni, de annyira meggyőzően érvelt amellett, hogy nyugodtan kóstoljam meg, hogy végül is beadtam a derekam.  Ezt így utólag meg kell mondjam, hogy egyáltalán nem bántam meg, hiszen túl azon megismertem a chilik csodás világát, nem egy, hanem két nagyon jó baráttal lettem gazdagabb, hiszen ezáltal ismertem meg az Ati párját, Tündit is.

evo_3.jpg

Először, nem igazán találtam szavakat, és ez nem a csípősség miatt volt, hanem azért, mert először szembesültem azzal, hogy milyen sokszínű a chili, hogy a különböző aromák, milyen összhangban vannak a csípősséggel, hogy hogyan játszanak az ember ízlelőbimbóival stb.  Lenyűgözött, és tudtam, hogy nekem ilyen kell, én ezt meg akarom próbálni, én ilyet szeretnék tenni az ételekhez, amit készítek, én ezzel szeretném kerekebbé, teljesebbé varázsolni azokat.

Nulla kertészeti ismerettel beszereztem az Atiéktól pár tő palántát (16 db), gondoltam talán lesz kettő, ami az ámokfutásaimat túléli, de vagy én nem voltam elég ügyetlen, vagy a chilik nagy túlélők. Gyakorlatilag 12 tő termőre fordult, ami bőven adott annyi termést, hogy frissen nem tudtam velük mit kezdeni, ezért úgy döntöttem, hogy megpróbálom őket valamilyen módon tartósítani, és így jutottam el a krémekig, szószokig. Szeretek enni – ami látszik is rajtam - és szerencsésnek is mondhatom magam, mert képes vagyok elképzelni ízeket, harmóniákat, akár hallás, akár receptolvasás útján. Szeretek főzni, szeretek kísérletezni. Ami tetszik, azt kipróbálom.  Sok-sok olvasás, beszélgetés, és természetesen jó pár finom ebéd és vacsora után, szerettem volna ezeket az ízeket bele varázsolni egy kis palackba.  Szóval nagyjából így kezdődött.

Persze ez még nem az a kategória, ahol üzletszerűen ténykedhetsz, vagy kereskedelmi mennyiséget termelj.

Amikor a chilis tevékenységemről beszélgetünk elkerülhetetlen, hogy ne merüljön fel a Vincze Attila neve, mivel döntően befolyásolja azt. Mint korábban említettem az első palántákat tőle szereztem be, akkor még nulla kertészeti ismerettel valamikor 2020-ban. Rengeteg olvasásnak, tanulásnak, utánajárásnak köszönhetően azt lehet mondani, hogy sikeres évet zártam, aminek az eredménye az lett, hogy én („Okoska Törp”) kitaláltam, hogy majd saját magamnak fogok palántát nevelni, szintén nulla ismerettel, mert az olyan vagány dolog. Rögtön rendeltem is 150 magot, gondoltam a végére csak sikerül 15-20 palántát felnevelni, ha nem, akkor majd jön a B verzió, aki ugye Attila… (Szerintem Szabó Attila szemében Vincze Attila, maga az Isten ostora – szerk.)  150 magból az első évben 135 növényem lett, többnyire különböző habanero-k, aji limo, madame jeanette, aji pineapple. Tulajdonképpen akkor még semmiféle koncepcióm nem volt. A palánták nevelése propagátorral, majd később egy több szintes polc átalakításával, hideg fehér spot megvilágítással történt, mylar fóliázva, ventilátor szellőztetés, totál hobbi szinten.

A későbbiekben a növények szabadföldbe kerültek kihelyezésre. A chilis hóbortjaimat mindig is támogatta a Párom, illetve Kiss Feri barátom, aki rengeteget segít(ett) a különböző műszaki problémák megoldásában. Itt már 2021-et írunk, és azért már a nyár közepén látszott, hogy bőven túllőttem a célon, ami a mennyiségeket illeti, amit én úgy értelmeztem, hogy nem vagyok én annyira ügyetlen, tehát lehet, hogy érdemes az árutermelési célú kertészet részével foglalkozni. Fura ezt így mondani, hiszen soha nem foglalkoztam ilyesmivel, de annyira jó kikapcsolódás ez a mindennapokból, olyan öröm látni fejlődni a növényt, hogy azt vettem észre, hogy a horgászat mellett szépen ez lett az új hobbim.

evo_1.jpg

2021 őszére nem tudom mennyi volt a termés, de a szomszéd fagyasztója is az én chilimmel volt tele, így el tudtam kezdeni egyre többet kísérletezni, és a nagy számok törvényének megfelelően egyre több élvezhető szósz lett az eredménye, amit egyre több hozzám közel álló embernek mutattam meg, és kaptam többnyire pozitív visszajelzéseket. Az egyik ilyen alkalommal mutattam egy szószt az Atinak is, aki addig nyaggatott, a szó jó értelmében, hogy van olyan jó, amit csinálok, hogy nevezzek be az amatőrök versenyébe. Be kell vallanom, hogy nem igazán hittem abban, hogy esélyem lehet, de kíváncsi voltam, hogy egy szakértő, független zsűri milyennek látja a kreálmányaimat, így hat termékkel neveztem. December közepén egy szép vasárnapi napon ebéd utáni szundikálásból ébredezve csörgött a telefon, a vonal másik végén Buzásné Kata, a tőle megszokott hadarással tudatta velem, hogy az extra csípős kategóriát a Minimal Jeanette szószommal megnyertem. Én azt sem tudtam, hogy merre vagyok arccal előre, ez a nő meg benne a telefonban a 300 szó per perces sebességgel (szerintem volt az 500 is –szerk.), olyan lelkesedéssel beszélt a szószomról, hogy akkor kezdtem elhinni először, hogy ezzel érdemes foglalkozni. Azóta volt alkalmam a Katával is találkozni többször, jó kapcsolat alakult ki, és szintén sokat köszönhetek neki, rengeteget segít, egy igazi tündér. Ezen a versenyen egy másik szószom a Bella Donna grill kategória második lett. De ami a legfontosabb, hogy azok a készítmények, amik gyengébben vagy kifejezetten gyengén sikerültek - mert ilyen is volt - a zsűri írásos véleménye alapján újra kóstolásra kerültek, a konklúziók le lettek vonva, és át dolgoztam a receptúrát, gyártási technológiát. Hálás vagyok Ambrus Zolinak (Hotsauce.hu), illetve Neked is Tibi, hogy ezzel hozzájárultatok, kvázi ösztönöztetek a fejlődésre.

2022-re akkor egy még komolyabb állományt hoztál létre?

Hobbiszinten nagy, de kistermelőként nem. Összesen 150 tő jalapeno, 25-25 Madame Jeanette habanero, Habenero Hawaii Beach, 10 tő Carolina Reaper, 6-6 tő Moruga Yellow és Red, 5 tő Bhut Jolokia Strain II, pár tő Lemon drop.

evo_2.jpg

Nem érzed nagynak a konkurenciát? Orosháza környékén van bőven chilis, mintha csak egy új hazai pólus alakulna ki a környéken. Itt van többek között a  Winners Garden, Viharsarki Chili, Tibchili, Hotsauce, Körös Chili.  Milyen a kapcsolatod a többi kistermelővel?

Véleményem szerint egy optimális gazdasági helyzetben - ami talán nem a mostani - sok termelő van, sőt sok jó termelő van, de mindenkinek van helye a kínálati oldalon, aki megfelelő minőséggel rendelkezik. Nem tartom őket konkurenciának, mert bőven másképpen látunk dolgokat, a termékek nem ugyanazok, hanem csak hasonlók. Én is fogyasztom más termelők termékeit - sőt van, amit kifejezetten szeretek is - ilyen pl. a Dömperignon Lobelt vagy Ledfold, ami nekem zseniális. Az idén volt alkalmam elkísérni a Winners Gardent Nagymarosra. Hatalmas élmény volt látni, hogy több, mint 30 termelő egymás mellett, egymással beszélgetve, egymást segítve ünnepelték a chilit. Szóval, az általad felsorolt termelők közül, azt már tudjuk, hogy a Winners Garden-nal nagyon jó baráti kapcsolatot ápolok. A Tibchilivel (Dobsa Tibor – szerk.) Nagymaroson találkoztam először, és kezdtünk el beszélgetni. Nagyon megnyerő, kedves emberek Tibi és a neje is. Ambrus Zoli (Hotsauce.hu – szerk.) sajnos messze volt tőlünk, csak annyi lehetőségem volt, hogy megköszönjem neki az értékelést. Rokonszenves srác, remélem lesz alkalmam jobban is megismerni a későbbiekben. A másik két említett termelőről hallottam, de nem ismerem őket személyesen.

Mik a főbb termékeid?

Engem annak idején ami a chili-ben leginkább megfogott az annak a sokszínűsége, az, hogy a csípős, ha megfelelően van adagolva, hogy képes élénkíteni más ízeket. Én igazából ezt szeretném megmutatni, ezt az élményt szeretném megosztani más, hozzám hasonló átlagemberrel. Éppen ezért a kezdeti portfólió is egy kíváncsi átlagember számára készült olyan termékekkel, mint egy füstös és pikáns grill szósz, ami Tipsy „G” névre hallgat, vagy egy egyszerű zöld jalapeno-ból készült Salsa Verde, ami mexikói fűszerezést kapott. De beszélhetünk még a  Bella Donna (Rendes Lány)készítményről, ami az olasz konyhát idézi meg, de ugye nem lennénk magyarok, ha nem lenne egy jó lecsós alapú Betyár krém, ami melegszendvicshez kiváló. És a végén nem maradhatnak el a klasszikusok sem, a jalapeno savi, a habanero krém, és ami a legfontosabb, amivel minden is kezdődött a Minimal Jeanette...

evo_4.jpg

Az értékesítést milyen irányban szeretnéd folyatni?

Termékeim értékesítését közvetlenül a felhasználóknak tervezem személyes ismeretség révén, illetve rendezvényeken, falunapokon, vásárokon való megjelenésekkel, de ezt döntően a jelenlegi folyamatosan változó gazdasági helyzet fogja meghatározni, amihez próbálok minél jobban alkalmazkodni.

Élelmezésvezetőként napi szinten alapanyagok és ételek közelében vagy. Ez miként tükröződik a chilitermesztésben és csípős ételek fogyasztásában?

Van kedvenc paprikám, ami természetesen mi lenne más, mint a Madame Jeanette. Lenyűgöz a citrusossága, ez a paprika egyszerűen szerintem tökéletes. Ételekben inkább az enyhén- és közepesen csípős ízeket kedvelem, mert úgy gondolom, hogy ez az a kategória, ami számomra teljesebbé, harmonikusabbá tud tenni egy ételt. Kedvenc csípős ételem a minden is…. �Viszont az utóbbi időben jött egy ötletem, amit a közeljövőben el akarok készíteni: hagyományos krumpli alapú tésztából, chilis szilvásgombócot valami jó rummal megbolondítva...

evo_5.jpg

Mit takar az EVOATIS ÖRÖMKERT megnevezés?

A lényeg az ÖRÖMKERT: minden, ami a chilivel kapcsolatos kikapcsol, feltölt energiával, megnyugtat, egyszerűen ÖRÖM… EVOATIS. Ez én lennék, gyárthatnék hozzá valami misztikumot, a fejlődésről, az evolúcióról, de az igazság az, hogy nincs semmi varázslat. Örömet nyújt, ha láthatom egy magból a növény és a termés kifejlődését, magát az életet.

Ehhez sok mindent nem tudok hozzáfűzni, csak annyit, hogy további örömeket kívánok a munkádhoz!

https://www.facebook.com/EvoatisOromkert

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://gyulaicsili.blog.hu/api/trackback/id/tr1117926067

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása