Kocs – az alig 3.000 lakosú Komárom-Esztergom megyei község – a magyar chilitermesztés egyik „arany négyszögében” fekszik. Ismertségét egykoron az itt élt híres bognárai jelentették, akik tulajdonképpen a hagyományos magyar hintót, a rugós kocsit megalkották évszázadokkal ezelőtt. Ezen a településen él Tóth Róbert, aki KOchili termékcsaládjával tiszteleg többek között a település neve előtt.
Ha jól tudom te sem szakadtál el a „kocsiktól”.
Valóban nem ugyanis főállásban kamionsofőrként dolgozom. Szerencsére csak beföldi fuvarokban, így – ha nem is sok, de valamennyi – időm marad a chilikre is. Szerencsére menyasszonyom is sokat besegít, amíg én oda vagyok „fuvaron”.
Hogy ismerkedtél meg a chilivel?
A chilivel pár éve ismerkedtem meg. Olvastam a neten egy riportot egy emberrel akit Midász királyként aposztrofáltak a cikkben. Szerelem volt első látásra. A képek a kertről, a növényekről gyönyörűek voltak. A sokszínűségük és a formáik azonnal magukkal ragadták a fantáziám. Itt meg is pecsételődött a sorsom. A cikkben szereplő úr ma már a barátom. Elkezdtem olvasni a témáról. Chilis fórumokba léptem be és szívtam magamba minden információt. Rendeltem magokat, a karácsonyi szünetben palántázót építettem és belevágtam. Annyi féle chili tetszett, hogy mindenből 20 db.-ot rendeltem és így összesen 500 db magom lett. A keltetés után 300 növénnyel indultam a termesztésnek.
És rögtön tudtad, hogy kistermelő leszel?
Igen. Azt már előre sejtettem, hogy a 300 tő termése sokkal bőségesebb lesz, mint a saját felhasználás, illetve a haverok „megmérgezése”. Az első pillanattól kistermelői mértekben gondolkodtam. Ahogy megvolt az első szüretem, megfőztem az első szószomat, akkora sikere lett, hogy őstermelő-kistermelő lettem.
Akkor gondolom elég hely áll a rendelkezésedre a chilitermesztéshez?
A kertem egy hektár. Első évben kb. 300 négyzetméteren termesztettem chilit, a második szezonban ez 1.000 négyzetméterre bővült. A jövő évben további bővülés várható a terveim szerint.
Ahogy elnéztem, inkább a „brutálisabb” fajtákat preferálod.
Eddig valóban azok domináltak. A harmadik szezonomat kezdve viszont teljesen megváltoztatom az arányokat. Eddig tényleg a nagyon erős paprikák domináltak, de jövőre a jalapeno lesz túlsúlyban. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy lemondunk a komolyan csípős fajtákról. Mindenből lesz ugyanúgy, mint eddig, de a jalapenora sokkal nagyobb hangsúlyt fektetünk.
Mi indokolja ezt a döntésed?
Jalapenoból két termékem készül és ez a két termék a legnépszerűbb nálunk. Természetesen a piaci igények indokolják elsődlegesen a fajtakínálat részleges átalakítását. Továbbá a tavalyi 2.000 db-os tőszámot meg akarom az idén duplázni. Ennek várható termésmennyiségéhez már tudatosan kell gondolni azokra is, akik csak az enyhébb kategóriát szeretik.
Termékeidnek mik a főbb jellemzői?
A termékeimen ott virít a nagy sárga KO felirat, tehát hűek vagyunk a névhez. Az első évben két szószunk volt, egy piros és egy sárga színű. A sárga nagyon csípős, melybe kevés méz és fokhagyma került még. A piros az egy közepes szósz. Átlagember számára az is brutális. Idén kezdtem el fesztiválokra járni és már nem csak az ismerőseim között terjesztettem a KO-t. Volt is tanulsága a fesztiváloknak. Találkoztam igazi chili rajongókkal, akiknek magasabb a toleranciaküszöbük az átlagnál. A tapasztalatok azt mutatták, hogy kell egy igazán ütős (tényleg KO) termék a palettára.
Minden igényt ki szeretnénk elégíteni. El is készült a krémünk, amire már nem lehet panasz. Nagyon gonosz lett. Persze az átlagos tűrőképességűeknek is kellett találnunk valamit, mert őket is ki akarjuk szolgálni. Elkészült a chipotle, majd később a BBQ szószunk. Ma már mindenki talál nálunk kedvére való terméket ízlése szerint.
Lakóhelyed környékén sok chilis kistermelő van. Nem érzel konkurenciaharcot? Vagy mivel az az ország „gazdagabb” része, így ez a keresletben is érezhető?
Nem könnyű az értékesítés, ezt már tapasztaljuk, ezért megragadunk minden lehetőséget. Tatán már elérhetőek vagyunk boltokban, vendéglátóhelyeken és fesztiválokon. Itt helyben elég népszerűek a termékeink. Viszont tényleg olyan kiélezett a verseny időnként, hogy csak száz százalékkal lehet fennmaradni. Szerencsére menyasszonyom sokat segít. A munka nagyrészét ketten csináljuk Évivel, mivel egyedül képtelen lennék a munkám mellett ezt a feladatot is teljes mértékben ellátni.
A HunHot versenyen nem indultál egy kategóriában sem? Ez tudatos volt, vagy lemaradtál róla?
A HunHot-on egész egyszerűen azért nem indultunk, mert egyik kategóriába sem fértek bele a termékeink. Jövőre ez is másképp lesz.
A BBQ egyre népszerűbb. Van neked is BBQ terméked?
Ahogy a chilibe beleszerettem úgy robbant be az életembe a BBQ világa. Ahogy a chilit kutattam három éve, úgy bújok most mindent ami BBQ. Elkészült az ipari méretű sütőm és a chili mellett sütni is szeretnék. Az első BBQ szószom itt helyben hatalmasat szólt. A megjelenés napján elkapkodták a készletet. Azt gondolom a chili és BBQ jól megférnek egymás mellett, ebbe az irányba szeretnék továbblépni.
Ahogy Róbertet megismertem, ő nem a szavak, hanem az igazi tettek embere. Ő az, aki valamit a fejébe vesz, azt meg is valósítja, méghozzá maximális tudást és munkát hozzáadva. Újabb és újabb ötletei vannak és ezek tudatos és józan tervezéssel meg is valósulnak. Ahogy két év alatt elismertséget szerzett a magyar „chilis” társadalomban, úgy biztos vagyok, hogy a BBQ kulináris élvezetét is át tudja majd adni minden fogyasztónak. Ehhez nagyon sok sikert kívánok!
fotók: facebook