Pár éve a sajtó rendszeresen cikkezik a magyar chilitermelők nemzetközi versenyeken elért – és tegyük hozzá jól megérdemelt – sikereiről, így idén is borítékolható volt, hogy valaki komolyabb helyezéssel tér haza valamely nagyhírű megmérettetésről. De a legutóbbi versenyen mindezt nem egy több éves tapasztalatokkal és hazai chilis körökben rangidősnek számító kistermelő kapta, hanem egy olyan vállalkozás, aki iparszerűen mindössze egy éve foglalkozik a kapszaicin „üvegbe” nemesítésével és marketingje, valamint közösségi oldalakon történő jelenléte is meglehetősen szerény mértékű volt mindeddig. De erről inkább Petrohay György – mint a Chilicum Kézműves Termékek vállalkozás alapítója - tudna többet mesélni.
Tradicionális paraszti családból származom. Édesapám is növényorvos, bátyám is kertészkedik. Már gyerekkorban kezdődött a növények iránti rajongás, így először agrármérnökit végeztem, majd növényorvosnak tanultam. Mivel adott volt a nagy kert, így olyan növény kultúrát kerestünk, amit intenzíven lehet termeszteni, fajlagosan magas értéket lehet vele előállítani, és mivel szeretjük a csípőset, mint egy villanás jött az ötlet: Termesszünk chilit! Ez persze egyből kiegészült a többi növénnyel, amit a szószoknál felhasználunk a fokhagymától a paradicsomon át az édesburgonyáig.
Mit jelent az nagy kert? Mekkora a chilik állománya?
Kétezer négyzetméteren gazdálkodunk, de ezen nem csak chilit termelünk, hanem minden más alapanyagot is, ami szükséges a termékeinkbe. Idén 1.700 tő paprikát ültettünk ki.
Egy év alatt mennyire igazodtatok el a fajták termelése és felhasználhatósága tekintetében?
Mielőtt belefogtunk igyekeztünk sokat informálódni a fajták jellemzőiről, így voltak alapismereteink és tudtunk egy bizonyos irányvonalat követni. Ezeket az információinkat persze a gazdálkodásban szerzett gyakorlati tapasztalatok részben felülírták, részben megerősítettek benne. Vannak fajták, amik a termeszthetőségük miatt kedvencek, ilyen pl a Trinidad scorpion vagy a Red savina habanero. Vannak, amelyek termesztés szempontjából kevésbé szimpatikusak, pl az Aji limon, ami egy rendkívül vegetatív típusú, hatalmas zöldtömeget nevelő fajta, viszonylag kis és kevés terméssel, de pont ez a citrom ízű és illatú fajta ad különleges ízt a marijuanás szószunknak az Illegalnak. A Tabascot például valószínűleg örökre kivontuk a termelésből. Azt a sok apró termést nincs időnk leszedegetni.
Milyen termesztéstechnológiát alkalmaztok?
Tavaly még csak szabadföldi termesztést folytattunk, idén már egy 42*9 méteres fólia ad otthont a hosszabb tenyészidejű fajtáknak, pl Carlina reaper, Jolokia. Árnyékoljuk a növényeket, ami a jég ellen is véd. Integrált növényvédelmet és növénytáplálást alkalmazunk, ami azt jelenti, hogy ahol lehetséges, biológiai megoldást alkalmazunk, (talajbaktériumok, algakivonatok, stb) amikor nincs megfelelő biológiai orvosság, akkor is kedvező környezet és humán toxikológiai megítélésű készítményeket alkalmazunk. Az Élelmiszerbiztonsági Bizottság tagjaként számomra ez alapvető.
Tapasztalatok alapján a fogyasztók egy része előbb-utóbb minden kistermelőtől megkérdezi, hogy a termékei biotermékek-e. Te, mint szakember, mennyire látod realitását a teljesen ellenőrzött ökológiai gazdálkodásnak egy több száz, vagy ezer töves monokultúrás gazdálkodásban?
Vannak olyan növények, amiket jó hatékonysággal lehet 100 %-ig biológiai növényvédelemmel termeszteni. A paprika véleményem szerint nem ez a növény. Legalábbis nem azoknak a gazdáknak, akik szeretik látni, hogy a növényeik egészségesek és jól érzik magukat.
Miként jött az ötlet, hogy tulajdonképpen újoncként induljatok a The Hot Pepper Awards versenyen?
A vásárokon rengeteg pozitív kritikát, gratulációt kaptunk az emberektől. Például amikor a NOIR-t ízlelik, lehet látni az arcokon az élvezetet, szinte felcsillan a kóstolók szeme. A legdurvább KAMIKAZE szószunknál már nem olyan őszinte a mosoly.
Meglepődtetek a győzelmen? Mire inspirál titeket?
Nagyon meglepődtünk. Nyilván titkon bíztunk benne, hogy érünk el helyezést, de ilyen elsöprő győzelemre nem számítottunk. Kellett a sikerélmény, mert voltak nagyon durva mélypontjaink, amikor legszívesebben felgyújtottuk volna az egész kócerájt. Aki nem foglalkozik chilivel, el sem tudja képzelni, hogy mivel jár maga a termesztés, de pláne a feldolgozás. Azért ez nem TV paprika! A chili egy fétis, amivel rengeteget dolgozunk. Ha úgy tetszik a munka utáni munka. Párommal – Nórival - csináltunk egy gazdaboltot, de inkább a chilire szeretnénk fókuszálni, így azt a vállalkozást befejezzük. Szenvedélyünk rengeteg van. Világjárók vagyunk, szeretünk mindent kipróbálni. Ejtőernyőzés, raftingolás, szélcsatorna, stb. Szeretünk motorozni. Szeretjük a jó borokat, különleges ízeket. Ez a mostani győzelem tovább inspirál, hogy menjünk tovább az úton és éljük ki szenvedélyeinket a feldolgozás során is.
Gombamód szaporodnak a chilis kistermelők. Ennek egyik következménye lehet egy negatív árspirál. A ti termékeitek nem olcsók. Mivel kívántok fennmaradni egy ilyen piaci környezetben?
Az ínyencek igényeit szeretnénk kielégíteni. Klasszikus szószokat már sokan készítenek, nem szándékozunk beállni abba a sorba. Az egyediségben hiszünk. A piacon egyedülállóan olyan prémium alapanyagokkal dolgozunk, hogy nem is volna lehetséges filléres terméket előállítani, de nem is szeretnénk. A HARAKIRI szósz például eredeti Japán wasabival készül, a férfiaknak megalkotott vágykeltő CHILAGRA hat éves korai vörös ginzenget, maca gyökeret és egyéb gyógynövényeket tartalmaz. Az ILLEGAL CBD kenderrel – ami egyébként legális! - készül. Csak himalájai sóval dolgozunk, és a létező legtisztább és legegészségesebb vizet, Pí vizet használjuk. Kiváló minőségű üveget választottunk, de igazából mindenben igyekeztünk a legtöbb értéket hozzáadni ahhoz, amire aztán ráírjuk, hogy CHILICUM. Van még tarsolyban pár eredeti ötletünk. Aki kíváncsi, hogy milyen újdonságokkal jövünk ki, kövessen minket a facebookon, instagrammon, vagy látogasson ez a www.chilicum.hu oldalra!
Mindehhez további sok sikert kívánok!