A chili termesztés és fogyasztás, hogy napjainkban divattá vált az már vitathatatlan tény, de a feldolgozással foglalkozó kistermelők is gombamód szaporodnak, színesítve termékeikkel a hazai kínálatot. Az idén debütált az abádszalóki Pokoli Konyha, melynek „gazdáit” Varga Csillát és Ladányi Andrást kérdezem:
Miért pont chili?
Csilla: A párom – aki főállásban az építőiparban középvezető – egy téli holtszezonban az interneten böngészgetve talált rá egy chili magokat forgalmazó weboldalra. Pusztán érdeklődésből felvetette, hogy mi lenne, ha rendelnénk pár darabot. Mivel tudtam, hogy a férjem a főszezonban nagyon sokat dolgozik, ezért túlzottan nem örültem az ötletnek, de beleegyeztem. Ez a „kis mennyiség” végül közel háromszáz magot jelentett.
András: Érdekessége a dolognak, hogy mi korábban soha nem foglalkoztunk kertészettel, így egy teljesen új kihívás elé néztünk mindenféle tapasztalatok nélkül. Ez azt is jelentette egyben, hogy mindent magunknak kellett - akár a saját kárunkon keresztül is - megtanulni, ismereteket szerezni.
Csilla: Nem volt egy könnyű év. A lakást beterítették a keltető tálcák, műanyagpoharak. Sok hibát követtünk el tapasztalatok hiányában, a kiszáradástól a túlöntözésig. Volt palántadőlés és levéltetű okozta károsodás is. Mindennek az lett az eredménye, hogy mindössze 67 db palántát sikerült a kertbe kiültetni a nyár közepére. Nem is gondoltuk, hogy ez a mennyiség milyen jelentős termést fog hozni, de ősszel betakarításkor már láttuk, hogy ez meghaladja a saját szükségleteinket, így elkezdtünk szószokat, krémeket készíteni.
És ebből jött a kisüzemi méretű termelés?
Csilla: Tulajdonképpen a végső sikereinkből. Megkóstoltattuk a szószokat, krémeket ismerősökkel és nagyon sok pozitív visszajelzést kaptunk. Ekkor gondoltunk; mi lenne, ha ezzel nagyobb – kereskedelmi - mennyiségben is foglalkoznánk?
Ez persze nagyobb beruházást és előkészítést igényel?
András: Igen. Azt már akkor is tudtuk, hogy ennyi esetlegességet nem követhetünk el. Megterveztük a következő évet, valamint kiegészítettük azzal, hogy a chili mellett különleges paradicsomokkal és fűszernövényekkel is foglalkozni kívánunk. Családi segítséget kaptunk a fóliasátor és a kordonrendszer felállításához, termesztési és növényvédelmi ismereteket pedig egy helyi kertésztől szereztünk. Így került idén kiültetésre 550 tő paradicsom, 400 tő bogyiszlói paprika, 300 tő kaliforniai paprika, és kb. 1.000 tő chili. Az időjárás nem kedvezett nekünk, mint ahogy egy kertésznek sem az idei évben, mert amit lehetett gombák és baktériumok okozta betegséget látni a könyvekben az mind megjelent, valamint az enyhe tél miatt a kártevők is megleptek minket a levéltetvektől, a vándorpoloskáig nem kevés bosszúságot és kárt okozva.
Csilla: De félre téve a gondokat, azt hiszem, az évet sikeresnek könyvelhetjük el, mert gyönyörű és nagy mennyiségű termésünk lett, melyből bőven jutott a helyi piacokra, és kiszolgálta a készülő termékeket is alapanyaggal. A piacokon és az ismerősi körben a kezdeti kíváncsiságot és rosszallást már felváltotta a megelégedett vásárlói kör, és folyamatos visszajelzést kapunk, hogy finomak a termékeink, és sok sikert kívánnak a jövőben is.
Ez már azért komoly termésmennyiség. Milyen termékeket készítetek?
Csilla: Jelenleg öt különböző fajta chili paprika krémet, háromféle szószt és savanyított vegyes chili paprikát állítunk elő. A krémek közül kettő Cayenne paprikából készül, a hölgy fogyasztókra gondolva; ezek kevésbé csípősek. A közepes erősségű krémünk csokoládé színű habanero paprikából van, ez már markánsabb íz világú, de még nem a „letépem a fejed” kategória. A legerősebb két fajta krém közül az egyik az „1 millió +” nevet viseli, mely a legerősebb fajták keverékéből készül úgymint 7 Pod / 7 Pot, Trinidad Moruga Scorpion, Carolina Reaper; a másik pedig, ami mindent visz az csak a Carolina Reaper-ből készült krémünk. A krémek jelenleg 47ml-es és 106ml-es kiszerelésben kaphatók.
A szószokat három erősségi fokozatban készítjük, melyeket (hasonlóan a krémekhez) Cayenne, Habanero és az 1 millió SHU feletti paprikákból szelektálva állítunk elő, ezek 250 ml-es üvegekben kerülnek palackozásra. A savanyított termékek 380 ml-es és 720 ml-es üvegben kaptak helyet, melyekbe felszeletelve kerül bele három fajta chili paprika. A tavalyi nagy sikerre való tekintettel az idei évben is csinálunk füstölt fűszerpaprikát, de még arra egy kicsit várni kell, mert még száradás alatt vannak.
Sok fogyasztó szerint a paradicsom és a paprika „testvérek”. Ti mennyire használjátok fel együtt őket a termékeitekben?
András: Először is szólnék a paradicsomokról. Mi különleges szín- és formavilágú fajtákat vontunk be a termelésbe. Maga a paradicsomok különlegessége keltette fel az érdeklődésünket, mi is kíváncsiak voltunk, hogy élőben is úgy néznek e ki, mint a képeken. Mindenek előtt azonban a legfontosabb szempont az volt, hogy nem akartunk a 100. eladó lenni, aki hagyományos piros paradicsomot árul. Kockáztattunk és bejött.
Csilla: A krémek nem tartalmaznak paradicsomot, azonban a szószok alapja ez. A szószok kikísérletezésénél arra törekedtünk, hogy a paradicsom ne jelenjen meg ízében dominánsan, de érezhető legyen benne, hiszen így garantált, hogy az ember szívesen rak belőle pizzára vagy különböző sültekre. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a chili íze, és ereje nem erőteljes a termékekben, hiszen nagy mennyiségben tartalmaz paprikát is. Jó példa erre, hogy amikor az első "1millió+" nevű szószt főztük, András a szokásához híven evőkanállal kóstolta meg, és megtérdelt tőle az asztal mellett.
A chilik és a paradicsomok házasításánál figyelembe vettük a színüket is, ezért például a közepes erősségű szószhoz felhasznált csokoládé habanero mellé, csak fekete, vagy csoki színű paradicsomot főztünk be, így a végtermék színe is egységes lett. Sajnos a sárga színű paprikáinkból csak mutatóban lett idén, de azért ebből is készült sárga paradicsom hozzáadásával egy mutatós habi szósz kísérleti jelleggel. Jövőre biztosan lesz belőle nagyobb mennyiség is.
Ennek a beruházásnak vissza is kell termelnie a költségeit. Milyen értékesítési csatornáitok vannak?
Csilla: Mindketten dolgozunk főállásban, ezért az értékesítés elég döcögősen ment, de ahol megjelentünk mondhatjuk, hogy nagy sikerünk volt. Elsősorban a környékbeli piacokra és rendezvényekre jutottunk ki, de a jövőben szeretnénk távolabb is menni. Tapasztalataink alapján a termékek eladják magukat, mert aki egyszer vásárolt általában vissza is jön, és hoz még valakit magával. Az elmúlt hetekben sikerült időt áldozni arra, hogy a facebook-on is megjelenjünk, így remélhetőleg ezáltal nagyobb ismertségre teszünk szert. (www.facebook.com/pokolikonyha2014)
Gondolom, itt nem akartok megállni. Mik a jövőbeni terveitek?
András: A jövőben szeretnénk tovább növelni a területek nagyságát, amin gazdálkodunk, továbbá bővíteni a termék választékot is, hogy reményeinket beváltva tisztességes megélhetést biztosítson családunknak.