Magyarországon egyre nagyobb teret kapnak a hazai és a helyi termékek. Ezek fogyasztása a tudatos vásárlás és a fenntartható gazdaság része lett. A népszerűsítés és a minősítés érdekében országos és helyi szervezetek kampányokat, minőségi díjakat hoztak létre. Persze ez a piacon nem elég, a puding próbája az evés, de a minőséget a Chili Hungária Manufaktúra törzsvevői igazolják.
2013-ban megkaptátok a Hajdú-Bihar Megyei Minőségi Termék nagydíjat. Tudomásom szerint ez az első alkalom, hogy Magyarországon csilis termék, termékcsaládot hivatalosan is elismerjenek. Mi vezetett benneteket, hogy pályázzatok erre a díjra? Milyen kritériumoknak kellett megfelelni, mik voltak a kiválasztási szempontok?
A Hajdú-Bihar Megyei Önkormányzat évek óta lehetőséget nyújt kistermelőknek, élelmiszeripari üzemeknek, kézműveseknek és ipari vállalkozásoknak, hogy jellemző vagy innovatív termékeikkel pályázzanak és kedvező elbírálás esetén használhassák a Hajdú-Bihar Megyei Minőségi Termék logót. Pályázni lehet, melynek formátuma szabályozott, mint bármely más pályázaté. Esetünkben be kellett nyújtani a vonatkozó engedélyeket, a „Termék adatlapokat”, a „Jó gyártási gyakorlatunk” leiratát. Szerencsére ezek a kezdetektől rendelkezésre állnak, hiszen a feleségem „civil” munkakörében ilyen feladatokat is ellát, de egyébként is szeretjük a dolgainkat rendben tudni. Vizsgálják a termék kül- és beltartalmi tulajdonságait, a felhasznált anyagokat, előnyt élvez a magyar, de még inkább megyei alapanyag. Élelmiszernél a termelési és előállítási technológiát is be kell mutatni, akár fotósorozattal a termesztésről, a termékekről. Mi a termesztést és a feldolgozást nyitottan kezeljük, hiszen élelmiszert állítunk elő. Ez nagy felelősség! Fontosnak tartjuk, hogy a vásárló és közöttünk egyfajta bizalmi kapcsolat jöjjön létre. Bízzon bennünk és a termékeinkben és ezt elsősorban kommunikációval segítjük, de bárki, bármikor eljöhet és megnézheti az ültetvényt, a szárítót, a füstölőt. És sokan el is jönnek. Nekik elmondjuk, megmutatjuk, hogy készül. Az a titok, hogy nincs titok.
Az egyszemélyes kézművestől a több milliárdos forgalommal bíró ipari óriáscégig vannak pályázók. Nem a pályázó termelési volumene, hanem az előállított termék minősége a döntő. Emiatt gondoltuk azt, hogy talán „megérett” a Magyar Virtus termékcsalád egy megmérettetésre. Fontos tudni, hogy ez a díj visszavonható! Ellenőrizhetik a díjazottat, hogy megtartotta-e azokat a specifikus elemeket, minőségi paramétereket, melyeket a Terméktanács elismerésre méltónak talált. Tehát a díj kötelez is.
A termékcsaládot ki is állítottátok az átadóünnepségen. Meglepődtek-e a résztvevők és a bírálók, hogy egy – a köztudatban mind a mai napig egzotikusként kezelt – terméket Magyarországon állítotok elő?
Igen, de ezt már megszoktuk. Nagy volt a nyüzsgés az asztalunk előtt. Mindig el kell mondanunk, hogy őstermelői alaptevékenységre alapozva igyekszünk minél magasabb feldolgozottságú terméket előállítani. Magyarországon, de mondhatom Közép Európát is, a csili elnevezés alatt általában a trópusi, szubtrópusi klímán élő, jellemzően nagyon erős paprikákat értik. Ez egyébként rendben is lehet, de nem jelenti azt, hogy növényházban, vagy akár szabadföldön ne lennének ezek a növények termelhetőek. Erre még rásegít az elmúlt 50 évben tapasztalható és adatolt évi átlaghőmérséklet növekedés is. Jelen pillanatban a szabadföldi csilitermesztés északi határán vagyunk. Mesterséges körülmények között egyébként Finnországban is termelnek nagyon egzotikus paprikákat.
A megtermelt csilikből és paradicsomokból úgy 25 féle terméket állítunk elő. Ez sok. Néha túl soknak is érzem, de marketing oldalról viszont pozitív, van választék, van mit nézni és szeretik is a vevők a széles kínálatot. Aki szereti a csípőset, vagy csak ajándékba keres valamit, nálunk biztosan talál egy-egy pikáns édességet, nukleárisan csípőset, vagy különleges fűszert.
Ez egy eszmei elismerés, de egy vállalkozás mégiscsak a bevételeiből él. Érezhető-e valamilyen fokozottabb érdeklődés, kereslet a termékeitek iránt a díjátadás óta?
Még elég friss a dolog, de volt már konkrét viszonteladói megrendelésünk a díjátadón született ismeretségből. Az erkölcsi elismerésen túl inkább marketing jelentősége van, épp a héten forgatott nálunk a helyi televízió egy riportot, hiszen városomban Kabán is ez az első ilyen jellegű díj. Lehetőséget kaptunk még a 2014-es debreceni Farmer Expón való megjelenésre is, amelyre természetesen elmegyünk. Egyébként is mindenhová elmegyünk, ahová hívnak, persze, ha még nem vagyunk elkötelezve máshová. Csak érdekességképpen, általában Budapestre járunk a Central Passagéba, vagy a Millenáris parkba, de a díj után elhívtak a helyi óvoda Márton napi vigasságára is. Örömmel mentünk és pont úgy pakoltunk ki, mintha az év egyetlen rendezvénye lett volna. Nem adtunk el semmit, de a gyerekek elkóstolgatták a csilis csokikrémet, még versenyeztek is, ki bírja jobban, mi meg jól szórakoztunk.
A tél a csilitermesztőknek a pihenés és a tervezés ideje. Tudom, hogy folyamatosan fejlesztitek a vállalkozásotokat. Egy ilyen elismerést követően gondolom feltettétek magatoknak a kérdést, hogy merre tovább. Milyen irányban kívánjátok a vállalkozásotokat bővíteni?
Több éve dolgozunk a Magyar Virtus termékeken, de a tavalyi év második felében sikerült magunkban definiálni mit is akarunk mi csinálni, hol a helyünk a piaci szférában és mi is az utunk valójában. Innentől kezdve tisztán látjuk a teendőket, a fejlesztési irányokat. Azt gondoljuk, hogy természetes úton kell fejlődnünk, vagyis a kereslet generálja a beruházásokat. Már csak két dolog a fejlődés akadálya: a forráshiány és a növénytermesztés rossz „akciója”. Bizonyos termék alapanyag hiányt csak a következő évben tudjuk pótolni. Igyekszünk a „jövőbe látni”, vagyis eltalálni azt a termék mennyiséget és féleséget, amit a következő évben el tudunk adni. Ehhez a tervhez próbálunk meg alapanyagot termelni. Sajnos már ebben az évben is vissza kellett mondanunk egy nagy megrendelést, mert az összes alapanyagunkat felhasználtuk volna. Nehéz döntés volt, de mérlegeltünk. Fontosak számunkra azok a vevőink, akik egész évben keresnek egy-egy adott terméket.
Azt azért még meg kell jegyeznem, hogy a téli pihenés kb. három hét, hiszen a karácsonyi vásár fontos és nagy feladat, amin helyt kell állni már novembertől egészen arany vasárnapig, a magvetés előkészítése pedig már januárban elkezdődik.
Gondoltatok már arra, hogy egy-két év múlva esetleg egy további minőségi díjat is megpályázzatok?
Természetesen keressük a lehetőségeket. Jelenleg a Prémium Hungarycum egyesületbe nyújtottuk be a belépési szándékunkat, de szeretnénk még pályázni más, országos megmérettetésre is.
Ebben az évben több új – a fogyasztók által gyorsan népszerűvé vált - termékkel is megjelentetek. Mutasd be pár szóban ezeket!
A Magyar Virtus termékcsalád folyamatos fejlesztés eredménye mind megjelenésben, mind fajtaválasztékban. Ez év második felében jelent meg nálunk a „pusztító” osztály, nevezetesen a Dominátor, a Mennydörgés és a csúcstermékünk az Attila. Ezek hiánypótló termékek voltak a brandünkben, mert bár a Tüzes Mennykő egy igen erős szósz, de nem extrém erős. Erre pedig igény mutatkozik a hazai és a nemzetközi piacon! Szinte mindenkinek van egy ismerőse, rokona, akinek nem lehet elég erős egy paprika, nem elég csípős semmi. Nekik ajánljuk ezeket a termékeket.
A Dominátor egy paprika krém. Figyelem! Nem összetévesztendő az üzletek polcán található más paprikakrémekkel! Az 5-10-15.000 SHU csípősségű paprikából készül, sok sóval és még több állományjavítóval. Viszont a Dominátor 100 % Habanero, a maga 450.000 SHU fokával.
A Mennydörgés egy Habanero extra szósz. Több mint 90% Habanero, egy gondolatnyi koktélparadicsom az állaga miatt, hiszen nyakas üvegbe van töltve. Nem tartalmaz színezéket vagy állományjavítót, csak Habanero és a pokol tüze.
Az Attila a zászlóshajónk. Kizárólag Guinnes rekorder csilikből. Bhut Jolokia (1.041.000 SHU) és Dorset Naga (1.400.000 SHU) felhasználásával. Magyaros ízű, lassan felépülő, de tartós lángolás. Teljes hatását a szájban kb. 15-20 másodperc múlva éri el. El lehet mondani: aki ezeket a termékeket választja, a szószon kívül egy élményt is vásárol.
Köszönöm a beszélgetést! További sok sikert kívánok Nektek!